autor: Krzysztof Pulkowski

aktor: Krzysztof Rogacewicz

scenariusz,reżyseria i scenografia: Krzysztof Pulkowski

multimedia i oprawa muzyczna: Marek Oleksy

projekt plakatu: Bogumiła Twardowska-Rogacewicz

Autorski dramat inspirowany dwiema książkami Joseph’a Hellera Paragraf 22 i Closing Time.

Wizyjna opowieść pełna przewrotnych akcji i napięcia dramaturgicznego. Zwraca się wprost do wrażliwości widza i wiedzie jego emocje na wyprawę… na groteskową wycieczkę szlakiem strachu o własne życie.

Wybacz drogi widzu… Nie odpoczniesz… nie zrelaksujesz się… Nie uciekniesz od myślenia… Nie zresetujesz mózgu… Nie będzie łatwo, prosto, miło i przyjemnie…

Będzie prawdziwie… Jak w Teatrze…

Spektakl mówi o tym, że każdy może swój strach pokonać… ŚMIECHEM…

„PARADOX” – nowy monodram Krzysztofa Rogacewicza

(…)

(ON) – Yosarian Rogacewicza-Pulkowskiego jest sam. Sam ze swoimi wspomnieniami, strachem, wątpliwościami. Jest sobą, swoim przyjacielem, towarzyszami, pułkownikiem, porucznikiem, generałem. Śmieje się, płacze, krzyczy, szepcze, jąka się. Skacze, klęka, pełza, biega. Pije, pali zioło. Jest sam z całym swoim strachem – wtedy i teraz. Bywa poważny, zrozpaczony, zdystansowany. Pokazuje zaskakującą skalę emocji swoich i postaci, które przed nami odgrywa. Jego kostium, odwołujący się do wojennego munduru, to pamiętające lepsze czasy, spodnie moro, kaftan z przedłużonymi rękawami – może to kaftan bezpieczeństwa(…), czapka pilotka(…), manierka i bajecznie kolorowe buciory, których nie powstydziłyby się dzieci-kwiaty przełomu lat 60. i 70. Odniesień do tego okresu znajdujemy w spektaklu znacznie więcej – w obrazach filmowych i muzyce. Krzysztof Rogacewicz pokazuje całą skalę emocji, nastrojów, rozterek i wahań. Jest wewnątrz i na zewnątrz – nie tylko emocjonalnie, ale i w przestrzeni sceny, na której jedynym elementem scenograficznym są zwieszające się białe bryty materiału. One dzielą przestrzeń na tę część w głębi, która przenosi bohatera (ON) w przeszłość, i tę bliżej nas – do dzisiaj. Bywają też ekranem, na którym wyświetlane są ruchome obrazy pokazujące tło jego/naszego życia.

Rogacewicz specjalizuje się w najtrudniejszej formie teatru – monodramie. Po raz kolejny udowadnia, że robi to doskonale – potrafi skupić na sobie uwagę widowni. Śmieszy, wzrusza, drażni, każe słuchać i reagować. W tak trudnym tekście ani na moment nie traci panowania nad nim, nad sobą i nad widownią. Wielkie gratulacje! To rzadkie osiagnięcie.

Urszula Liksztet, Nowiny Jeleniogórskie, nr 26, 29 czerwca 2021

Producenci i organizatorzy:
Stowarzyszenie Teatr MASKA

Partnerzy:

Spektakl współfinansowany z Budżetu Województwa Dolnośląskiego